Barnen på museitunet:

Kulturarv för nya generationer

Utgiven av Korsnäs Hembygdsförening r.f. 2014
60 sidor, 200 bilder

Bilder och reportage från Hembygdsföreningens 50-åriga verksamhet utgör underlag för denna skrift. Materialet har valts av Arja-Leena Kunelius och Verna Lenlund. De flesta fotona i boken är tagna av Helena Höglund-Rusk.

Korsnäs Hembygdsförening bildades 1964 av hembygdsentusiaster, som under flera år samlat föremål samt iordningställt landbondstugan-hembygdsmuseet och övriga byggnader på området. Föreningens målsättning var och är att bevara bygdens historia och att föra kunskapen om gamla seder och bruk vidare till kommande släkten.

Av materialet framgår att barnverksamheten är en viktig del av föreningens strävan att uppfylla de målsättningar som stadgarna föreskriver. I samband med hembygdsdagar demonstrerades olika landsbygdssysslor. Med tiden utvecklades detta till att bli sommarens höjdpunkt hantverksdagen "Det händer med små händer", det fyndiga namnet lanserades av Caroline Åbacka. Under hantverksdagen får deltagarna pröva på olika vardagssysslo, hantverk, pyssel och knåp samt smaka på nu glömda och sällan serverade maträtter t. ex. rågmjölsgröt med lingonsylt, potatisvälling/gröt och kalvdans. Att få baka sitt eget tunnbröd och grädda på vad vi kallar järnåldersugn, äta det med nykärnat smör och kryddat med finhackad gräslök är en upplevelse som skattas högt.

SKYL-dagens rågskyl med rigubbar, som berättar om kornets väg till bröd fångar deltagarnas intresse i synnerhet då rigubbarna drar några moderata spökhistorier. Att tröska med slaga är inte lätt kan barnen konstatera då de erbjuds slå kornen ur rågkärven.

Korsnäs Hembygdsförening r.f. juli 2014

Inga-Britt Mannfolk

Aktiviteter vid Hembygdsmuseet.

Två av de roligaste sysslorna brukar vara att tvätta byk på tvättbräda och skura mattor med rotborste och tallsåpa!

Joel Lenlund förklarar för eleverna hur rågen förr skars med skära och bands till kärvar, som först torkades i skylar på fälten, sedan inne i en varm ria.

Ett av de populäraste inslagen vid hantverksdagen har varit svarvopeden. Torsten Lundmark var också i år på plats med sin trampdrivna svarv.