Hembygdsföreningen - sommaren 2015

Det blev en omvälvande upptakt på sommarsäsongen. Föreningen fick en inbjudan att delta i evenemanget POP-UP Österbotten efter ett besök i Vasa där vi träffade designern Teri Niitti.

Sedan han bekantat sig med vår Korsnäströja och övriga produkter undrade han om det var möjligt att tillverka en ”Korsnäsklänning”. Vi svarade att det var möjligt om vi bara fick klart besked snabbt. En kort tid därefter fick vi inbjudan att delta.

Gun-Britt Stenberg lovade tillverka klänningen med bistånd av några stickerskor. Det blev bara en som hann med en del stickning för plötsligt hade Gun-Britt all virkning klar och tog över hela paketet. En stilig klänning gjord efter mannekängens mått var klar i god tid.

Korsnäströjan på scenen i Helsingfors

Resan till Helsingfors blev en upplevelse för oss fyra som var med. Vid framkomsten meddelades att vi skulle visa klänningen och oss själva på catwalken tre gånger under dagen. Däremellan fick vi vandra runt på området och träffa folk. Med våra vackra tröjor blev vi mycket uppmärksammade och vad vi vet gjorde vi bra reklam för Korsnäs.

Hantverksdag för barn

Annan föreningsverksamhet har inte legat nere utan Hantverksdagen för barn genomfördes som vanligt med olika slags pyssel och knåp. Nytt för i år var tillverkning av olika djurfigurer av blad ur gamla böcker. Gunnel var ansvarig för detta. Verna och Joel tog upp den gamla idén att göra underlägg av videpinnar.

Järnåldersugnen drog som vanligt. Det är pop att baka eget tunnbröd, grädda på järnåldersugnen och äta det med hemkärnat smör. Det är nästan lika populärt som Korsnäströjan.

I Lantdagens program deltog Hembygdsföreningen med en repris av Helsingforsäventyret nu med utökat antal upprädanden och tröjor från olika byar i kommunen samt olika tidsepoker. Även i Korsnäs uppskattades visningen, den unga mannekängen utgjorde ett fint blickfång och följeslagarna var också sevärda.

Berättarkväll och Lillajul

Berättarkvällen den 23.8. kl. 19.00 i Hembygdsmuseet gästades av Mats Andersén. Han berättade om sin nya bok om Söderfjärden, som behandlar bakgrunden till den stora krater som utgör Söderfjärden.

Traditionsenligt firades Lillajul i museet 28 november. Då serverades julgröt av två slag. Försäljning i Textilrummet av hantverk, böcker och munkringar. Julgranen hängde i taket och Jultomten infann sig med sin godiskorg.

Inga-Britt Mannfolk