Korsnäbygden 1, "Längs glömda stigar mot nutid", utgiven 2011

På Hantverksdagen fick barnen tvätta mattor med rotborste samt kläderplagg i tvättbalja och med tvätt bräde samt prova många andra gammaldags göromål.

Utdrag ur verksamhet 2011

Hantverksdagen

Hembygdsföreningens planerade sommaraktiviteter startade med hantverksdagen för barn ”Det händer med små händer”. Under dagen fick deltagarna försöka utföra gamla göromål så som att tvätta kläderplagg i tvättbalja och med tvätt bräde, tvätta mattor med rotborste, måla stenar och fläta vänskapsband, göra dekorationer med marint motiv, tillverka vikingar av klädnypor, aluminiumfolie och lite tyg. Att baka sin egen kaka och grädda den på järn åldersugnen är fortfarande favoriten bland utbudet. Spika fågelholkar var kanske i senaste laget men på entusiasmen var det inget fel. Trots värmebölja var uppslutningen lika stor som vanligt. Satsningen på aktiviteter för barn är fortsättningsvis huvudinriktningen inom Hembygdsföreningen.

Höjdpunkten var utgivningen av Korsnäsbygden 1 med undertiteln Längs glömda stigar not nutid. Boken har tagits väl emot av Korsnäsborna här hemma och i förskingringen. Om krafterna räcker så kommer troligen en fortsättning och då kan vi kanske undvika de misstag som förstlingsverket är behäftat med. Arbetsgruppen tar gärna emot material som rör gamla viktiga händelser men även aktuella saker kommer ifråga.

Korsnäsveckan

Samarbetet med Ordkonst gör att deras aktiviteter kan försiggår på museiområdet. I samband med årets Korsnäsvecka ordnades Diktens och Sommerens dag. Då kunde man trots ilska myggsvärmar promenera längs naturstigen, som Carita Nyström, Jenny Lindholm och konstnär Barbro Bank ordnat, och ta del av skrivargruppens alster. Temat var Havets gåva och Kvarkens natur. Stämningsfull musik och uppläsning stod också på programmet.

Lantdagen

Smedjan har fått nytt tak och städats. De katalogiserade föremålen har försetts med etiketter. Smedjan var i bruk under Lantdagen och rönte stort intresse. Smederna Erik och Bjarne hade det hett om öronen.

I museets textilrum visade flinka stickerskor hur äkta Korsnäströjan tillverkades före rundstickans intåg i handarbetsvärlden. I museet guidades på tre språk, fyra om dialekten räknas. Guider var Taina Östman, Joel Lenlund och Arja-Leena Kunelius. En överraskning denna dag var att prosten Leidenius med maka gav sig tid att besöka sin arrendators bostad och bekanta sig med husfolket.

SKYL-dagen /Berättarkväll

SKYL-dagen och Berättarkvällen står i tur den 25.8. Som ni märker ordnas den något senare än tidigare år. Gäst vid Berättarkvällen kl. 19 var Bengt Lerviks. Porgrammet för barn i alla ålder och deras familjer pågår mellan 14 – 16. Järnåldersugnen var varm och på de nygräddade bröden fick man nykärnat smör. Möjlighet att prova på att kärna smör fanns också.

Årets rågskylar återspeglade världsekonomin, som inte var så lysande. Till växten har varit något svag, men som symbol för ”Guslåne” fyller de sin uppgift. Lekar runt skylarna kunde försiggå som vanligt.

Lillajul

Lillajul i museet gick enligt beprövat recept. Julgran, julgröt och jultomte var som vanligt med. Liksom tidigare år kunde man välja mellan korn- eller risgryngröt. Laktosfri gröt fanns också. Föreningens försäljningsbord lockade med hembakat och hantverk. Många besökare ville bli ägare av det gemytliga Korsnäsparet modell 2011. Gammaldags marknad försiggick ute på gårdstunet. Där kunde man inhandla dörrkransar, julprydnader, bakverk och mycket annat. I Prästgårdsmuseet höll 4H till med sagoberättande och julpyssel.

Inga-Britt Mannfolk
Sekreteraren