Kuhilaspäivänä lapset kuunteliat kuinka leipä saadaan pellosta pöytään.

Hyväntuulinen Korsnäs-pariskunta mallia 2011 vaihtoi omistajaa jouluarpajaisissa.

Vuoden 2011 toiminnasta

Käsityöpäivä - Pienin käsin (Hantverksdagen – Det händer med små händer)
Kotiseutuyhdistys käynnisti kesäkauden lasten Käsityöpäivällä  - ”Pienin käsin. Lapset saivat upottaa kätensä pyykkipaljuun ja hangata vaatteita puhtaiksi pesulaudalla sekä mattoja juuriharjalla, ja puhdasta tuli. Pienet taiteilijat maalasivat kiviä ja letittivät värillisistä langoista ystävyysrannekkeita, lisäksi oli mahdollista tehdä meriaiheisia koristeita sekä viikinkiasuja kangaspaloista ja alumiinipaperista. Mukavinta oli kaiketi leipoa oma leipänen ja paistaa se rautakauden uunilla. Into loisti myös linnunpönttöjä naulaavien lasten kasvoista. Helleaaltokaan ei lasten puuhastelua museonpihalla haitannut. Yhdistys aikoo jatkossakin panostaa erityisesti lasten perinnetietoon.

Korsnäsbygden 1
Vuoden kohokohta oli kirjan Korsnäsbygden 1 – Längs glömda stigar mot nutid julkaiseminen. Korsnäslaiset ja tutkijapiirit ovat ottaneet kirjan hyvin vastaan. Jos voimia riittää seuraa todennäköisesti jatkoa. Työryhmä ottaa mielellään vastaan materiaalia vanhoista tapahtumista, mutta myös ajankohtaiset asiat kiinnostavat.

Korsnäs-viikon ohjelmassa mukana
Yhteistyö Korsnäsin Ordkonstin kanssa jatkui: Korsnäs-viikon yhteydessä järjestettiin museoalueella ”Diktens och Sommarens dag”. Äkäisistä hyttysparvista huolimatta sai yleisö kokea taide-elämyksiä luontopolulla, jonka Carita Nyström, Jenny Lindholm sekä taiteilija Barbro Bank olivat järjestäneet. Esillä oli kirjoittajaryhmän tuotoksia aiheesta Havets Gåva och Kvarkens natur.

Panostus Lantdageniin
Koko kunnan Lantdagenina oli sepillä - Erikillä ja Bjarnella kuumat paikat opastaessaan kiinnostunutta yleisöä taonnan taitoon. Sepänpaja oli saanut uuden katon ja paja laitteineen pistetty käyttökuntoon.
Museolla näyttivät kätevät kutojat, kuinka aitoa Korsnäsin villapaitaa ennen pyöröpuikkoja tehtiin kolmen kutojan yhteistyönä. Opastusta museolla tarjosivat Taina Östman, Joel Lenlund ja Arja-Leena Kunelius kolmella kielellä, neljällä mikäli Korsnäsin murrekin lasketaan.
Päivän yllätysmonetti oli rovasti Leideniuksen ilmestyminen ruustinnan kanssa vuokralaisiaan tervehtimään.

Kuhilaspäivä (SKYL-dagen) ja Tarinailta (Berättarkväll)
SKYL-dagen tarjosi lapsille ja heidän vanhemmilleen ohjelmaa iltapäivällä. Rautakauden uuni oli kuumana leivänpaistoa varten, leivänpäälle sai vastakirnuttua voita, ja sepä maistui kaikenikäisissä suissa. Halukkaat saivat jopa kokeilla, miten kerma tekeytyy voiksi kirnussa. Tämän vuoden ruiskuhilas peilasi globaalitaloutta, ei näyttänyt hyvinvoivalta, mutta huonosta kasvusta huolimatta täytti tehtävänsä. Lasten puinti- ja leikki-intoa se ei haitannut.
Tarinaillassa oli kertojana Bengt Lerviks, aiheenaan vanhat pyssyt ja muusikkoina Sofie Jungarå & Viktor Veijola.

Pikkujoulu ja Vanhan ajan joulumarkkinat
Museon pikkujoulu sujui valmiin reseptin mukaan: joulukuusi tuvan katossa, tarjolla joulupuuroa sekä pihalla joulupukki. Puurovalikoimassa oli entiseen tapaan sekä riisi- että ohrapuuroa, olipa laktoositonkin vaihtoehto. Myyntipöytä houkutteli leivonta- ja käsityötuotteilla. Moni kävijä halusi omakseen myös hyväntuulisen Korsnäs-pariskunnan mallia 2011, arvat siis tekivät kauppansa. Puolimetrinen käsintehty nukke-pariskuntahan oli puettu aitoihin Korsnäsin villapaitoihin ynnä muihin tamineisiin.
Vanhanajan joulumarkkinat sujuivat pihamaalla omaan tahtiinsa ja ovikranssit, joulukoristeet, leivonnaiset ynnä muut houkutukset vaihtoivat vilkkaasti omistajaa.
Pappilamuseolla kertoivat 4H-laiset satuja ja ohjasivat jouluaskartelua.

Inga-Britt Mannfolk, sihteeri

(vapaa suomennos/alk)